Schoolkalender

De schoolkalender volgt grotendeels de kalender van de Federatie Wallonië-Brussel, met een paar aanpassingen specifiek voor de school, rond het begin van het schooljaar en het Paasweekend. Er zijn drie pedagogische studiedagen per jaar.

Het schoolleven kent tal van evenementen zoals concerten, de ouderavond, het schoolfeest, vormingsavonden ter ondersteuning bij het ouderschap enz.

Huishoudelijk reglement

De goede werking van de school veronderstelt de aanvaarding en naleving van het huishoudelijk reglement. De inschrijving van een leerling en de overgang naar het volgende schooljaar op onze school impliceren de volledige aanvaarding van dat reglement. Aan het begin van elk schooljaar ondertekenen de ouders het huishoudelijk reglement en bevestigen ze dat ze zich er volledig aan zullen houden.

Uniformen

Het uniform maakt integraal deel uit van de schoolfilosofie. Het wordt in detail beschreven in het reglement (link). De leerlingen dragen hun uniform bij aankomst op school. Hun kledingstukken moeten gelabeld zijn met hun naam (idealiter ingenaaid).

Tijdens het jaar worden er verkoopmomenten voor uniformen georganiseerd. We delen de datums mee in de schoolkalender en herinneren er per mail aan als het zover is. In de periodes tussen die verkoopmomenten kunt u rechtstreeks contact opnemen met de verantwoordelijke: uniformes@agnesschool.be

De gebouwen

De school is gevestigd in het centrum van Brussel, op 2 locaties dicht bij elkaar:

• De kleuter- en basisschool, van M0 tot P5: Louis Hapstraat 143, Etterbeek
  • De klassen van P6 en het middelbaar: Pater Damiaanlaan 31, Sint-Pieters-Woluwe

In de kleuter- en basisschool beschikken de leerlingen over een grote speelplaats. Er zijn spelmogelijkheden, een zandbak, loopfietsen, voorzieningen voor voetbal en basket, hinkelbanen enz. en rustige plekken om te lezen of creatief aan de slag te gaan.

Op het terrein van de middelbare school beschikken de leerlingen het hele jaar door over een groot groen park met bomen, ideaal voor groepsspelen.

Naschoolse activiteiten

De school is partnerschappen aangegaan met externe verenigingen (BRIMA en Sport&Co) en biedt aanvullend een zeer brede waaier buitenschoolse activiteiten aan voor de leerlingen van de kleuter-, lagere en middelbare school.

Het volgende document geeft meer details over de beschikbare activiteiten en de inschrijvingsvoorwaarden.

De catering

De school hecht belang aan gezonde kwaliteitsvoeding uit de korte keten.

De leerlingen van M0 tot P5 krijgen elke dag een stuk seizoensfruit. Die gezonde snack wordt geleverd door BARN, een biologische markt die zich bevoorraadt bij kleine producenten.

De warme maaltijden worden geleverd door de onderneming TCO uit Waver. Die engageert zich om te werken met seizoensproducten met biolabel, afkomstig van de Waalse landbouw en korte ketens, 100% vrij van ggo’s en palmolie.

De leerlingen van M0 tot P5 krijgen de warme maaltijden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag aangeboden op voorwaarde dat ze vooraf ingeschreven zijn. Op woensdag zijn er geen warme maaltijden. Als uw kind in de opvang blijft of deelneemt aan buitenschoolse activiteiten na 12.30 uur, brengt het eten mee van thuis.

Ouders kunnen ervoor kiezen om een maaltijd van thuis mee te geven die de leerling op school opeet.

Er is geen catering voor de leerlingen van P6 en het middelbaar. De leerlingen kunnen gebruikmaken van magnetrons en waterkokers om hun meegebrachte maaltijd op te warmen.