Geneva International Baccalaureate

Agnes School is een "kandidaat-school"

Agnes School is officieel erkend als een “kandidaat school” met het oog op het aanbieden van IB Diploma Programma – International Baccalaureate – aan haar toekomstige leerlingen in het 5e en 6e jaar.  

Agnes School wil het IB Diploma Programma aanbieden aan haar studenten voor hun laatste twee jaar van de middelbare school. Het “IB Diploma Programme” biedt het vooruitzicht op een internationaal erkend tweetalig internationaal diploma.

De status van “kandidaat-school” is de eerste stap in een accreditatieproces met als doel een IB World School te worden. De IB World Schools delen dezelfde filosofie: een verbintenis tot kwalitatief hoogstaand, stimulerend internationaal onderwijs.

Het IB Diploma-programma is uniek in zijn academische en persoonlijke strengheid. Het bereidt studenten voor op succes in het hoger onderwijs en op actieve deelname aan een geglobaliseerde samenleving.

Gemeenschappelijke missie en project

Studenten in het Diploma-programma leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun opleiding en worden de onafhankelijke leerlingen die de wereld nodig heeft.

De opdracht van Agnes School is in overeenstemming met die van de IB: Geef studenten een verlangen om hun hele leven met enthousiasme en empathie te leren. Agnes School en het IB delen een gemeenschappelijke ambitie om studenten diepgewortelde individuen te maken, in staat om uitdagingen met optimisme en openheid aan te gaan, ethische beslissingen te nemen, samen met anderen de banden te vieren die hen binden en van de wereld een betere plek te maken.  

Wat is het IB (International Baccalaureate)

IB-programma's maken deel uit van een internationaal gerenommeerd onderwijskader, erkend door de beste universiteiten over de hele wereld. De door studenten geleide aanpak is gericht op het trainen van nieuwsgierige, diepgewortelde en zorgzame individuen die klaar zijn om zich in te zetten voor de toekomst.

Past de IB bij mij?

Heb je een passie voor leren voor de lange termijn? Wil jij het verschil maken als verantwoordelijke wereldburger? Motiveert het u om talen op een hoger niveau te leren? Je zal het proces aansturen. Een keuze uit academische onderwerpen, met service- en leiderschapsprojecten en sport, stelt u in staat om nog meer deel te nemen aan uw reis.

Waarom
Agnes School ?

De school biedt elke student een ambitieuze, uitdagende en lonende leerervaring in een multiculturele omgeving. Zodat de studenten kunnen bloeien en hun volledige potentieel kunnen bereiken. Agnes School biedt een multidisciplinair en meertalig onderwijs, van hoge kwaliteit aan. Bestaande uit 4 dimensies: de uitstraling van de student in zijn of haar intelligentie, hart, lichaam en ziel. De leerling werkt in een zorgzame, gezinsgerichte schoolgemeenschap.

Wat is het IB (International Baccalaureate)

IB-programma's maken deel uit van een internationaal gerenommeerd onderwijskader, erkend door de beste universiteiten over de hele wereld. De door studenten geleide aanpak is gericht op het trainen van nieuwsgierige, diepgewortelde en zorgzame individuen die klaar zijn om zich in te zetten voor de toekomst.

Past de IB bij mij?

Heb je een passie voor leren voor de lange termijn? Wil jij het verschil maken als verantwoordelijke wereldburger? Motiveert het u om talen op een hoger niveau te leren? Je zal het proces aansturen. Een keuze uit academische onderwerpen, met service- en leiderschapsprojecten en sport, stelt u in staat om nog meer deel te nemen aan uw reis.

Waarom
Agnes School ?

De school biedt elke student een ambitieuze, uitdagende en lonende leerervaring in een multiculturele omgeving. Zodat de studenten kunnen bloeien en hun volledige potentieel kunnen bereiken. Agnes School biedt een multidisciplinair en meertalig onderwijs, van hoge kwaliteit aan. Bestaande uit 4 dimensies: de uitstraling van de student in zijn of haar intelligentie, hart, lichaam en ziel. De leerling werkt in een zorgzame, gezinsgerichte schoolgemeenschap.

Programma overzicht

Het curriculum bestaat uit zes groepen hoofdvakken en een gemeenschappelijk deel.

Keuzes kunnen door studenten worden gemaakt in de samenstelling van het curriculum, waardoor differentiatie mogelijk is op basis van leerinteresses en het gezochte verdiepingsniveau. Geleid door een Diploma Programma Coördinator en academische scheidsrechters, studenten kiezen 3 onderwerpen die ze zullen studeren op een hoog niveau en 3 anderen die ze zullen studeren op een standaard niveau.

De voertaal is Frans voor de meeste cursussen. Andere cursussen worden gegeven in het Engels of in het Nederlands, wat leidt tot een tweetalige graad.

Themagroepen

De themagroepen zijn:

  1. Talen- en literatuurstudies: Frans en Engels of Nederlands
  2. Taalverwerving: Latijn
  3. Individuen en maatschappijen: Geschiedenis
  4. Wetenschappen: Chemie
  5. Wiskunde: wiskunde
  6. Opties: Fysica of Latijn of nader te omschrijven

Gemeenschappelijk deel

Het gemeenschappelijk deel is hetzelfde voor alle studenten. Het bestaat uit 3 elementen:

Theory of Knowledge (TOK)

Theory of Knowledge (TOK) - studenten gebruiken de methode van gericht onderzoek om na te denken over de aard van kennis, op de manier van filosofen.

CAS activiteiten:
Creativiteit, Activiteit, Service

Creativiteit, Activiteit, Service (CAS) activiteiten combineren inspanning, dienen, geëngageerde medewerking met creativiteit en persoonlijke talenten.

Een afstudeerscriptie

Een geschreven werk van 4000 woorden als eindresultaat heeft.

Theory of Knowledge (TOK)

Theory of Knowledge (TOK) - studenten gebruiken de methode van gericht onderzoek om na te denken over de aard van kennis, op de manier van filosofen.

CAS activiteiten:
Creativiteit, Activiteit, Service

Creativiteit, Activiteit, Service (CAS) activiteiten combineren inspanning, dienen, geëngageerde medewerking met creativiteit en persoonlijke talenten.

Een afstudeerscriptie

Een geschreven werk van 4000 woorden als eindresultaat heeft.

Gemeenschappelijke kernvakken verbreden de ervaring van de student en ontwikkelen hun praktische en kritische vaardigheden. De persoonlijke ontwikkeling blijkt uit altruïsme, intercultureel begrip en openheid.

Onafhankelijke leerprojecten kunnen, in overleg met de directie, op verzoek van de ouders en de student worden overwogen (bv. via het IB-gecertificeerde platform “PAMOJA” voor autonoom leren van een moedertaal, een module bedrijfsbeheer of psychologie enz.)

Onze kernwaarden:

De knowhow en expertise

De knowhow en expertise van de hele Agnes School-gemeenschap bepalen de leerervaringen waaraan het team belang hecht, in het kader van de IB-programma's en de kenmerken van het "Learner Profile".

Welzijn

Leren dat fysieke, emotionele en sociale gezondheid waardeert, zodat studenten en leden van de schoolgemeenschap zich veilig en ondersteund voelen en een goed gevoel van eigenwaarde, veerkracht en ambitie ontwikkelen.

Onderzoek en Innovatie

Betrokkenheid, rigoureus en continu leren - het ontwikkelen van door studenten geleide verkenning, gestimuleerd door nieuwsgierigheid, creativiteit, samenwerking en kritisch denken.

Intercultureel begrip

Ruimdenkend leren en beheersing van interculturele vaardigheden bevordert, waardoor je je eigen identiteit kunt opbouwen met respect voor die van anderen.

Global Engagement

Leren dat vaardigheden en leiderschap cultiveert, perspectieven verbreedt om stereotypen uit te dagen, onafhankelijk te handelen en een rechtvaardige, vreedzame en duurzame wereld te bevorderen.

De knowhow en expertise

De knowhow en expertise van de hele Agnes School-gemeenschap bepalen de leerervaringen waaraan het team belang hecht, in het kader van de IB-programma's en de kenmerken van het "Learner Profile".

Welzijn

Leren dat fysieke, emotionele en sociale gezondheid waardeert, zodat studenten en leden van de schoolgemeenschap zich veilig en ondersteund voelen en een goed gevoel van eigenwaarde, veerkracht en ambitie ontwikkelen.

Onderzoek en innovatie

Betrokkenheid, rigoureus en continu leren - het ontwikkelen van door studenten geleide verkenning, gestimuleerd door nieuwsgierigheid, creativiteit, samenwerking en kritisch denken.

Intercultureel begrip

Ruimdenkend leren en beheersing van interculturele vaardigheden bevordert, waardoor je je eigen identiteit kunt opbouwen met respect voor die van anderen.

Global Engagement

Leren dat vaardigheden en leiderschap cultiveert, perspectieven verbreedt om stereotypen uit te dagen, onafhankelijk te handelen en een rechtvaardige, vreedzame en duurzame wereld te bevorderen.

Een schoolgemeenschap ten dienste van de leerlingen

Studenten worden omringd door een hele schoolgemeenschap, bestaande uit een diplomacoördinator, speciaal opgeleide leraren en referenten, die ervoor zorgen dat de leerling zich veilig, gestimuleerd en succesvol voelt. Het coachingsysteem, specifiek voor Agnes School, voltooit de training. Een bibliothecaris en de gemeenschap van ouders en vrienden van de school zijn waardevolle hulpmiddelen om jonge leerlingen te begeleiden en te ondersteunen.

Een kwaliteitsvolle infrastructuur staat ter beschikking van de studenten. Er is een documentatiecentrum met encyclopedieën, naslagwerken, boeken en tijdschriften. Digitale bronnen zijn toegankelijk via de abonnementen van de school op verschillende platforms. Een computerpark maakt online werken mogelijk. Buitenruimtes, recreatie en sport, bevorderen een gezonde levensstijl.

Les politiques d’Agnes School pour le Programme du Diplôme

Politique d’intégrité

Politique linguistique

Politique d'admissions

Politique d’évaluation

Politique d’inclusion

Scroll naar boven